Dukanova diétaDukanova diéta

Chudnutie – ako schudnúť?



{lang: 'sk'}

Chudnutie je v súčasnosti veľmi horúca téma. Pokrok a pohodlie znamená pre ľudí na jednej strane vyššie riziko obezity, na strane druhej však aj viac času na zdravú životosprávu. Otázka ako schudnúť trápi čoraz viac ľudí. V princípe existuje niekoľko riešení – od zastaralých programov na chudnutie, cez doplnky stravy až po komplextné diétne riešenia spojené s cvičebným programom a fyzickou aktivitou. Vzhľadom na množstvo diét, ktoré v poslednej dobe vznikajú má človek veľký problém sa zorientovať a rozhodnúť sa, čo je efektívne.

Aj keď je hlavnou témou tohto webu Dukanova diéta, je potrebné si uvedomiť, že cesta k zníženiu váhy je omnoho komplexnejšia. V prvom rade by sme si mali povedať, čo znamená slovo obezita, keďže v súčasnosti je častokrát nepresne používané. Odborne môžme obezitu popísať ako zvýšené a nadmerné hromadenie tukových buniek v ľudskom tele s následným negatívnym vplyvom na zdravie. Znamená celú škálu zvýšených zdravotných rizík. S nadváhou je teda potrebné bojovať. Najlepšia je síce prevencia, ale aj človek s kilogramami navyše dokáže pri dostatočnom odhodlaní nadváhu poraziť a schudnúť.

Má chudnutie temné stránky?

Ako všetko, čo sa robí nesprávne, môže mať aj strata kilogramov svoje negatívne výsledky. Pri chudnutí je preto dobré poradiť sa s odborníkom – ideálne vašim lékárom, ktorý dobre pozná váš zdravotný stav a dokáže odhadnúť riziká spojené s týmto procesom. Možno vám naordinuje miernejšiu diétu, čo je však v konečnom dôsledku jedno – hlavný je výsledok a čiastkové úspechy na ceste k nemu. Každopádne, pred tým ako začnete, je dobré poznať odpovede na niektoré základné otázky:

Ako rýchlo môžem schudnúť?

Už v princípe je táto otázka položená zle. Cieľom chudnutia nie je čo najrýchlejšia strata kilogramov, ale čo najefektívnejšia a najdlhodobejšia. Je potrebné si uvedomiť, že krátkodobé diéty nie sú efektívne a okrem možného zdravotného rizika hrozí po ich skončení aj návrat pôvodnej hmotnosti, tzv. jojo efekt. Ideálna miera zhodených kilogramov neexistuje, v priemere je však možné rozumne schudnúť od dvoch do šiestich kilogramov za mesiac. Záleží od viacerých faktorov – aktuálnej váhy, zdravotného stavu, fyzickej aktivity, stravy, atď.

Pomáhajú tabletky na chudnutie

Na trhu existuje množstvo výrobkov, ktoré vám majú pomôcť pri dosiahnutí vysnívanej línie. A to je ten trik – majú vám pomôcť, nie schudnúť za vás. Sú to doplnky výživy a volajú sa tak preto, lebo sú naozaj iba doplnkami. Pokiaľ nebudete držať svoju diétu cieľavedome a nevykonávať dostatočné množstvo pohybovej aktivity, môžte si kúpiť aj desať rôznych druhov tabletiek, ale nič vám to nepomôže. Nehovoriac o negatívnom vplyve na zdravie.

Budem musieť jesť iba jedlá bez chuti?

Vôbec nie. Toto je častý omyl. Ľudia predpokladajú, že pri chudnutí je potrebné jesť nudné jedlá, čo však vôbec nie je pravda. Množstvo diét je spravených tak, aby mala vaša strava prakticky rovnaké zloženie ako doteraz, iba lepšie rozložené a vyvážené. Príkladom je aj Dukanova diéta, ktorej jedálniček sa nie veľmi odlišuje od bežných jedál – je iba lepšie organizovaný. Aj strava môže byť jedným z prvotných impulzov pri výbere programu na stratu kilogramov – ľudia si často vyberajú také diéty, pri ktorých sa ich režim zmení čo najmenej. Veľmi dôležitý je aj pitný režim – pite veľa a ideálne čistú vodu!

Mám sa vyhýbať cukrom a tukom?

Nie, vaše telo potrebuje tieto stavebné látky, aby správne fungovalo. Je samozrejme dobré obmedziť živočíšne tuky a nahradiť ich rastlinnými – napríklad olivový olej v šaláte. Denná dávka tuku je rôzna, avšak minimálne by ste mali prijať okolo 30 gramov, ideálne 40-50 gramov, najlepšie prostredníctvom zdravých tukov ako sú napríklad panenské olivové oleje lisované za studena. Podobne je to aj s cukrami – veľa ich síce škodí, ale vaše telo sa bez nich nezaobíde. Vhodné su komplexné sacharidy ako napríklad celozrnné pečivo alebo ryža. Viac o zdravom stravovaní si môžte prečítať tu.

Ako sa mám motivovať pri chudnutí?

Toto je problém, ktorý má väčšina ľudí. Ak aj na začiatku majú dostatok odhodlania, častokrát príde zlom a ich vôľa je vystavená skúške. Či už ide o  nenaplnenie očakávaných výsledkov, rodinné problémy alebo stratu sebadôvery, vždy je to aj príležitosť pokračovať a stať sa ešte vytrvalejším. Viac informácií o motivácii pri chudnutí si môžte prečítať aj na tejto stránke.

Každému je jasné, že chudnutie je beh na dlhé trate. Dobehnú však iba tí vytrvalí, ktorí sa na začiatku dôsledne pripravili, po ceste sa držali plánu a pred koncom to nezvdali a vidina zdravšej a krajšej budúcnosti ich posunula vpred.

{lang: 'sk'}